Tu dowiesz się więcej

Klasyki motoryzacji

Każdy ma swój gust co do samochodów, niektórzy wolą sportowe, miejskie kolejni wolą vany czy kabriolety za to dla mnie na pierwszym miejscu są sportowe klasyki. Więc w tym artykule przybliżę wam kilka samochodów z lat 70 i 80.

Więc pierwszym samochodem którego historie wam przybliżę jest samochód z marki która kształtuje motoryzacje od wielu pokoleń, tak chodzi mi o Ferrari a dokładniej o model 288 GTO wyprodukowany w 1984 roku i zaprezentowany w Genewie. Muskularny samochód o wadze 1160 kg, dzięki 400 koniom pod maską ten samochód osiągał setkę w niecałe 5 sekund. Maksymalną prędkość jaką miał osiągać ten model było 305km/h. Choć nie chodzi tu głównie o jego moc ale też o jego wygląd który olśniewa fanów motoryzacji do dziś.

Porsche 959, samochód który wyprzedzał swoją epokę o dobre kilka lat zaprezentowany w 1986 w Frankfurcie i w chwili swojego debiutu był on najszybszym seryjnie produkowanym modelem. Napęd na cztery koła, 450 koni mechanicznych, silnik 2,8 litra, w 3,5 sekundy do setki czego można chcieć więcej? Wygląd tego samochodu przypomina mi stare filmy gdzie duża ilość samochodów była właśnie tego kształtu.

Nie było szans żebym nie napisał o słynnym DeLoreanie z filmu „Powrót do przyszłości” samochód wyprodukowany w połowie lat 80. Auto o stosunkowo średnich osiągach jak na samochód sportowy ponieważ miał tylko 130 koni mechanicznych, ale to przecież nie o silnik chodzi kolekcjonerom tylko rozpoznawalność marki, bo w sumie dla kogo innego jest ten samochód niż dla kolekcjonerów lub fanów klasyków. Ciekawym smaczkiem są różne teorie związane z założycielem firmy Johnem Deloreanem.

Jak można się domyślić w tym zestawieniu brakuje tylko jakiegoś kabrioleta więc znowu pojawi się tu maszyna od Włoskiego producenta. Porsche 930 turbo Slantnose elegancko wyglądający pojazd wyprodukowany w 1989 roku, zmodyfikowany by jego osiągi wyprzedzały 930’stke. Dodano w nim między innymi 5 biegową skrzynie biegów, zwiększono ilość koni mechanicznych z 300 do 320 co pozwoliło osiągać nie małe prędkości. Nie jest to może bestia ale za to bardzo elegancki i szybki samochód sportowy.

I to był właśnie samochód zamykający listę najciekawszych samochodów sportowych z lat 70 i 80 starałem się wybrać jak najwięcej różnych samochodów lecz w tamtych latach jak wiadomo najciekawsze i najlepsze jakościowo samochody tworzyli Włosi.

A co myślicie o takich samochodach z dołączonym hakiem holowniczym? Wydaje się abstrakcyjne, prawda? Jednak hak holowniczy to nie rzadkość, nawet w takich pojazdach.